Preferencias del consumidor por la carne bovina en las principales ciudades de la Región Caribe de Colombia
This paper analyzes consumer preferences for beef in the main cities of the Caribbean Region of Colombia. The information was obtained through a structured survey applied, from a random sample selected by the simple random sampling method to 337 people responsible for purchases using the Forms offic...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | article |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad de Sucre
2024
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://recia.edu.co/index.php/recia/article/view/914 http://hdl.handle.net/20.500.12324/38786 |
id |
RepoAGROSAVIA38786 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Corporación Colombiana de Investigación Agropecuaria |
collection |
Repositorio AGROSAVIA |
language |
Español |
topic |
Ganadería - L01 Ganado de carne Investigación de mercados Comportamiento del consumidor Satisfacción del consumidor Ganadería y especies menores http://aims.fao.org/aos/agrovoc/c_862 http://aims.fao.org/aos/agrovoc/c_4618 http://aims.fao.org/aos/agrovoc/c_1821 http://aims.fao.org/aos/agrovoc/c_3ee79696 |
spellingShingle |
Ganadería - L01 Ganado de carne Investigación de mercados Comportamiento del consumidor Satisfacción del consumidor Ganadería y especies menores http://aims.fao.org/aos/agrovoc/c_862 http://aims.fao.org/aos/agrovoc/c_4618 http://aims.fao.org/aos/agrovoc/c_1821 http://aims.fao.org/aos/agrovoc/c_3ee79696 Martínez Reina, Antonio María Preferencias del consumidor por la carne bovina en las principales ciudades de la Región Caribe de Colombia |
description |
This paper analyzes consumer preferences for beef in the main cities of the Caribbean Region of Colombia. The information was obtained through a structured survey applied, from a random sample selected by the simple random sampling method to 337 people responsible for purchases using the Forms office platform. The form was made up of socioeconomic variables such as age, gender, educational level, social stratum, number of family members, in addition to others related to purchase frequency and quantity, desirable characteristics for the consumer and consumption dynamics. As analysis tools, contingency tables, descriptive statistics, correlation analysis and variance analysis were used. The results indicate that consumption is concentrated in the middle-income strata of the population and that as the consumer ages, consumption tends to decrease and that the average weekly consumption of each family is 2.87 kilos of meat. It was concluded that the middle stratum is the one that consumes the most. |
format |
article |
author |
Martínez Reina, Antonio María |
author_facet |
Martínez Reina, Antonio María |
author_sort |
Martínez Reina, Antonio María |
title |
Preferencias del consumidor por la carne bovina en las principales ciudades de la Región Caribe de Colombia |
title_short |
Preferencias del consumidor por la carne bovina en las principales ciudades de la Región Caribe de Colombia |
title_full |
Preferencias del consumidor por la carne bovina en las principales ciudades de la Región Caribe de Colombia |
title_fullStr |
Preferencias del consumidor por la carne bovina en las principales ciudades de la Región Caribe de Colombia |
title_full_unstemmed |
Preferencias del consumidor por la carne bovina en las principales ciudades de la Región Caribe de Colombia |
title_sort |
preferencias del consumidor por la carne bovina en las principales ciudades de la región caribe de colombia |
publisher |
Universidad de Sucre |
publishDate |
2024 |
url |
https://recia.edu.co/index.php/recia/article/view/914 http://hdl.handle.net/20.500.12324/38786 |
work_keys_str_mv |
AT martinezreinaantoniomaria preferenciasdelconsumidorporlacarnebovinaenlasprincipalesciudadesdelaregioncaribedecolombia AT martinezreinaantoniomaria consumerpreferencesforbeefinthemaincitiesofthecaribbeanregionofcolombia |
_version_ |
1808106895808921600 |
spelling |
RepoAGROSAVIA387862024-01-20T03:01:25Z Preferencias del consumidor por la carne bovina en las principales ciudades de la Región Caribe de Colombia Consumer preferences for beef in the main cities of the Caribbean Region of Colombia Martínez Reina, Antonio María Ganadería - L01 Ganado de carne Investigación de mercados Comportamiento del consumidor Satisfacción del consumidor Ganadería y especies menores http://aims.fao.org/aos/agrovoc/c_862 http://aims.fao.org/aos/agrovoc/c_4618 http://aims.fao.org/aos/agrovoc/c_1821 http://aims.fao.org/aos/agrovoc/c_3ee79696 This paper analyzes consumer preferences for beef in the main cities of the Caribbean Region of Colombia. The information was obtained through a structured survey applied, from a random sample selected by the simple random sampling method to 337 people responsible for purchases using the Forms office platform. The form was made up of socioeconomic variables such as age, gender, educational level, social stratum, number of family members, in addition to others related to purchase frequency and quantity, desirable characteristics for the consumer and consumption dynamics. As analysis tools, contingency tables, descriptive statistics, correlation analysis and variance analysis were used. The results indicate that consumption is concentrated in the middle-income strata of the population and that as the consumer ages, consumption tends to decrease and that the average weekly consumption of each family is 2.87 kilos of meat. It was concluded that the middle stratum is the one that consumes the most. Ganadería bovina 2024-01-19T16:58:24Z 2024-01-19T16:58:24Z 2022-07-05 2022 article Artículo científico http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 info:eu-repo/semantics/article https://purl.org/redcol/resource_type/ART http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 https://recia.edu.co/index.php/recia/article/view/914 2027-4297 http://hdl.handle.net/20.500.12324/38786 10.24188/recia.v14.n2.2022.914 reponame:Biblioteca Digital Agropecuaria de Colombia instname:Corporación colombiana de investigación agropecuaria AGROSAVIA spa Revista Colombiana de Ciencia Animal - RECIA 14 2 1 10 FAO. Índice de precios de los alimentos. Organización de las naciones unidad para la agricultura y la alimentación; 2018. http://www.fao.org/worldfoodsituation/foodpricesindex/es/ Nuevo Siglo. Consumo de carne cae por altos costos y cambio de hábitos. 2020. https://www.elnuevosiglo.com.co/ articulos/11-25-2020-consumo-de-carne-cae-por-altos-costos-y-cambio-de-habitos Fedegan. Estadísticas del sector ganadero. Federación Colombiana de Ganaderos: Colombia; 2020. https://www. fedegan.org.co/estadisticas/consumo-0 Case K, Fair R. Principios de Microeconomía. Pearson educación: México;1997. Salazar J, Vásquez F. El legado de Samuelson. La preferencia revelada. Revista Internacional de Sociología (RIS) 2010; 68(3):797-804. https://doi.org/10.3989/ris.2010.03.24 Samuelson P. Consumption theory in terms of revealed preferences. Económica 1948; 15 243- 251. Nicholson W. Teoría Microeconómica Principios y Aplicaciones Editorial McGraw Hill; 1997. Miller N. Notes on Microeconomic Theory. Harvard University: USA; 2006. http://www.business.illinois.edu/ nmiller/documents/notes/firsthalf.pdf Delmond AR, Mccluskey JJ, Yormirzoev M, Rogova MA. Russian consumer willingness to pay for genetically modified food. Food Policy. 2018; 78:91-100. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0306919218301180 Alvarado E; Luyando J, Téllez R. Caracterización del consumidor de la carne de pollo en el área metropolitana de Monterrey. En Revista Región y sociedad 2012; 24(54):175-199. http://www.scielo.org.mx/pdf/regsoc/v24n54/ v24n54a6.pdf Tellez R, Mora S, Martínez M, García R, García A. Caracterización del consumidor de carne Bovina en la zona matropolitana del Valle de México. Agrociencia 2012; 46(1):75-86. Rodriguez H, Restrepo L, Urango L. Preferencias y frecuencia de consumo de derivados cárnicos por parte de estudiantes universitarios de Medellín, Colombia. Rev Esp Nutr Hum Diet. 2015; 19(4):204-211. http://renhyd.org/ index.php/renhyd/article/view/174/140 Enciso K, Burkar S. Preferencias de consumidores y segmentación del mercado para una carne diferenciada con menor impacto ambiental. Centro Internacional de Agricultura Tropical (CIAT). 2016. https://cgspace.cgiar.org/bitstream/ handle/10568/89187/Caracterizaci%C3%B3n%20de%20consumidores%20y%20segmentaci%C3%B3n%20 de%20mercado.pdf Rodríguez JM, Mora R. Estadística informática: casos y ejemplos con el SPSS. 1. ed. Alicante: Universidad de Alicante; 2001. Hair J, Anderson R, Tatham R, Black WC. Análisis multivariante. 5.a ed. Madrid: Pearson Prentice Hall; 1999 Lancheros SV, Gonzalez AA. Estrategia de análisis de datos multivariados para caracterizar Mipymes. AVANCES Investigación en Ingeniería 2011; 14:75-87. https://dialnet.unirioja.es/ descarga/articulo/6684784.pdf Martínez A, Tordecilla L, Rodriguez M, Grandett L. Análisis de las preferencias del consumidor por las hortalizas frescas en el Caribe colombiano. Revista Temas Agrarios, 2019; 24(2):119-128. https://doi.org/10.21897/rta. v24i2.2070 Montaño I, Hernandez GL, Mayoral J, Mesías D, Ávila A. Caracterización del consumidor de calamar gigante en Baja California Sur, México. Revista Corpoica Ciencia. Tecnología. Agropecuaria. 2015; 16(1):41-50. https://doi. org/10.21930/rcta.vol16_num1_art:378 Attribution-ShareAlike 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ application/pdf application/pdf Colombia Universidad de Sucre Sucre (Colombia) Revista Colombiana de Ciencia Animal - RECIA; Vol. 14, Núm. 2 (2022): Revista Colombiana de Ciencia Animal - RECIA (Julio);p. 1 -10. |