Bibliographic Details
Title: |
HNO-ärztliche Krankheitsbilder in der Schwangerschaft – welche Medikamente sind zulässig? (German) |
Alternate Title: |
Otorhinolaryngological diseases in pregnancy—which drugs are approved? (English) |
Authors: |
Paulus, W. E., Lindemann, J., Friebe-Hoffmann, U. |
Source: |
HNO; Mar2022, Vol. 70 Issue 3, p239-248, 10p |
Abstract (English): |
Between 1958 and 1961 approximately 10,000 children with severe deformities of extremities were born, whose mothers had taken the sedative thalidomide. Since then, drugs in pregnancy are applied with legitimate caution by the pharmaceutical industry, physicians and patients, although often accompanied by irrational panic. The pharmaceutical industry takes a legally safe position noting "contraindication" or at least "strict indication" in the consumer information. This transfers responsibility to the prescribing doctor. Even without drug therapy, the spontaneous malformation rate is approx. 3 to 4%. Concerning expectant mothers, a therapeutic nihilism may lead to a dramatic deterioration of the maternal disease, thereby causing high risks in fetal development. The aim of the present work is to present a structured "Guideline for Practice" of medication that can be used during pregnancy for treating medical conditions of the ear, nose and throat. [ABSTRACT FROM AUTHOR] |
Abstract (German): |
Zusammenfassung: Zwischen 1958 und 1961 wurden rund 10.000 Kinder mit schweren Fehlbildungen der Gliedmaßen geboren, deren Mütter das Sedativum Thalidomid eingenommen hatten. Seitdem herrscht bei Pharmazeuten, Ärzten und Patientinnen große Zurückhaltung, häufig jedoch auch irrationale Angst im Hinblick auf den Einsatz von Arzneimitteln in der Schwangerschaft. Aus haftungsrechtlichen Gründen geben die pharmazeutischen Hersteller bei vielen Präparaten in der Fachinformation unter der Rubrik „Schwangerschaft" den Vermerk „kontraindiziert" oder zumindest „strenge Indikationsstellung" an. Damit wird dem verordnenden Arzt die Verantwortung übertragen. Auch ohne Arzneitherapie beträgt die spontane Fehlbildungsrate etwa 3–4 %. Zu große Vorsicht oder gar ein Therapieverzicht kann bei Erkrankungen in der Schwangerschaft zu Verschlechterungen des mütterlichen Befindens und damit auch zu einer Gefährdung der Entwicklung des Fetus führen. Ziel dieser Arbeit ist eine strukturierte Darstellung von in der Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde häufig in der Schwangerschaft verwendeten Medikamente im Sinne eines „Leitfadens für die Praxis". [ABSTRACT FROM AUTHOR] |
|
Copyright of HNO is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.) |
Database: |
Complementary Index |
Full text is not displayed to guests. |
Login for full access.
|